Kokku jagatakse toetusi 1,2 miljoni euro eest. Eraisikutel peetakse 5000 eurosest toetusrahast kinni ka tulumaks, äriühingutele kehtivad mitmed teised tingimused. Samas pakuvad edasimüüjad omalt poolt mitmeid hüvesid.
Vastav määrus on edastanud Keskkonnaministeeriumile ja see läbib hetkel Euroopa Komisjoni teavitamisprotseduuri. Taotlusvooru kuulutab Keskkonnainvesteeringute Keskus (KIK) välja kohe, kui määrus on jõustunud. Eeldatavasti toimub see juba detsembri algupoolel.
„Täpset kuupäeva ei ole võimalik praegu öelda, kuid loodame, et saame detsembris vooru välja kuulutada. Kindlasti anname sellest teada pressiteatega, KIKi kodulehel, sotsiaalmeedia kanalites ja kuulutusega vähemalt ühes üleriigilises päevalehes,” sõnas KIKi kommunikatsioonispetsialist Kati Raudsaar.
Määruse välja töötamine on võtnud rohkem aega kui esialgu arvati. Üks põhjus on Raudsaare sõnul paljude huvitatud osapooltega konsulteerimine ja ettepanekute põhjalik analüüsimine. Huvirühmadelt tagasiside kogumine ja ettepanekute ülevaatamine lõppes äsja enne määruse Keskkonnaministeeriumisse saatmist.
Taotlusvooru kuulutab KIK välja kohe, kui määrus on jõustunud. Kui taotlusvoor välja kuulutatakse, avaneb e-toetuse keskkonnas taotluse esitamise võimalus 30 päeva pärast, et taotlejatel jääks aega oma soovid ja võimalused rahulikult läbi mõelda.
Toetustega kaasnevad kindlad nõuded
Ühe auto ostu toetatakse 5000 euroga. Meetme kogumaht on 1,2 miljonit eurot, millest esimese taotlusvooru eelarve on eelnõu järgi 600 000 eurot.
Toetust saavad taotleda nii ettevõtted kui eraisikud, selles osas piiranguid ei ole. Kuid eraisikust taotleja saab küsida toetust ühe auto soetamiseks, äriühing kuni 15 elektriauto jaoks.
Eraisiku puhul peab KIK toetust välja makstes kinni tulumaksu 20%. Samuti kontrollitakse eraisikute võlgade puudumist Maksu- ja Tolliametile.
Kui ettevõte soovib taotleda toetust rohkem kui kahe elektriauto ostuks, peab taotleja kolme viimase majandusaasta keskmine müügitulu põhi- või kõrvaltegevuses olema vähemalt 75 000 eurot aastas.
Kui taotleja on tegutsenud vähem kui kolm majandusaastat, peab tema müügitulu põhi- või kõrvaltegevuses olema kogu tegutsemisaja jooksul vähemalt 150 000 eurot.
Ettevõtja peab kontrollima ka, kas tal on piisavalt vähese tähtsusega abi jääki, sest määruse järgi antakse elektriauto ostutoetust vähese tähtsusega abina.
Enne taotluse esitamist peab nii iga ettevõte kui ka eraisik kaaluma, kas ta suudab täita toetuse saamisega kaasnevad nõuded: nelja aasta jooksul peab auto läbisõit olema vähemalt 80 000 km ja sellest omakorda vähemalt 80% tuleb läbida Eestis. Auto tuleb kindlustada kaskokindlustusega.
Taotlejate elav järjekord
Toetusi jagatakse kuni eelarve täitumiseni, st ilma kindla tähtajata. Toetuse saamine sõltub elavast järjekorrast.
Taotluste hindamiseks moodustab KIK hindamiskomisjoni. Hindajate ülesanne on veenduda, et esitatud taotlus vastab kõigile nõuetele ja kõik lisadokumendid on olemas. Kui taotluses leitakse puudusi, antakse nendest taotlejale kirjalikult teada ja võimaldatakse taotlust korrigeerida.
Hindamiskomisjoni liikmete arv sõltub esitatavate taotluste hulgast.
Taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse teeb hindamiskomisjoni ettepanekul KIKi juhatus.
- Ăśhe auto ostu toetatakse 5000 euroga.
- Toetuste kogumaht on 1,2 miljonit eurot.
- Esimese taotlusvooru eelarve on eelnõu järgi 600 000 eurot.
- Toetust saavad taotleda nii ettevõtted kui eraisikud.
- Eraisikust taotleja saab küsida toetust ühe auto soetamiseks, äriühing kuni 15 elektriauto jaoks.
Toetusele lisanduvad edasimĂĽĂĽjate pakkumised
Nissan Nordic Europe OY Eesti filiaali müügijuht Henri Daum leiab, et 5000 eurosed toetused ei ole halb variant kui arvestada juurde kõik lisanduvad hüved.
“Nissan LEAF hinnad algavad 35 790 eurost ja selle raha eest saab juba väga hästi varustatud auto. Rääkides toetuse suurusest, siis see on ligemale 10% auto hinnast. Arvestame juurde, et ka Nissani edasimĂĽĂĽjad teevad omalt poolt hea pakkumise. Lisaks on antud meede mõeldud keskmisest suurema läbisõiduga kasutajatele ning elektriauto kasutuskulu võrreldes sisepõlemismootoriga sõidukitele on kordades väiksemad. Selline pakett kokku on atraktiivne paljudele klientidele,” leidis Daum.
Suurim probleem on selles, et toetusmeetmest on pikalt räägitud, mis pani enamus kliente ootele. Tänu sellele on elektriautode turg olnud aasta algusest külmutatud seisus. Suur küsimärk on, mis saab edasi peale vahendite eraldamisest.
“Kui valitsuse poolt tuleb ebaselgeid signaale tuleviku osas, siis elektriautode turg läheb uuesti varjusurma ehk kliendid jäävad ootele, et äkki tuleb jälle midagi,” sõnas Daum.
Kui võrrelda meid Läti ja Leeduga, siis neil otsesed ostutoetused üldse puuduvad. On ainult pehmed toetused nagu meilgi. Võimalus kasutada ühissõidukite radasid ning parkimistasude vabastused.
Samas Norras, mis on kõige suurema elektriautode osakaaluga turg, on elektriautod vabastatud käibemaksust ja väga kõrgest registreerimismaksust. Lisanduvad muudki hüved nagu ummikumaksud, tasuta laadimine ja praamipiletid ja muudki.